torsdag 24. februar 2011

Helsekostmani og ny pakke fra iHerb

I går var jeg på en aldri så liten shoppingtur og heller ikke denne gangen klarte jeg å gå forbi helsekostbutikken. Fristelsene sto jo nærmest i kø og ropte på meg. Resultatet ble at både Sukrin, Hemp protein, Cocosa og goji-bær fikk være med meg hjem.

Sukrin er et naturlig og kalorifritt alternativ til sukker. Sukrin bruker jeg først og fremst når jeg baker, på frokost-grøten eller i forskjellige desserter. Det kan ha en litt "kald" smak synes enkelte, så det kan være en ide og bruke sukrin sammen med annen søtning som for eksempel Stevia.
Jeg prøver å unngå å bruke søtning i te, kaffedrikker og smothies fordi synes det er en uting å tilsløre egentlige smaker med smaken av noe søtt. Smaksløkene går glipp av andre deilige smaker dersom det meste smaker "sukker".

Hemp er en god kilde til protein. Hemp bruker jeg når jeg baker brød og rundstykker og så liker jeg å ha en skje eller to i smothies. Det smaker litt spesielt av pulveret, men det går fint dersom du "gjemmer" smaken litt synes jeg.

Cocosa, (selvsagt økologisk) er flott til steking, baking og til å lage diverse sunt snacks. Jeg foretrekker den som er nøytral i smaken til steking og baking og bruker varianten med mild kokossmak til forskjellige sunne godsaker. Jeg elsker smaken av kokos. Cocosa er visst nok stimulerende for fettforbrenningen i tillegg til å være en fantastisk energikilde, immunstyrkende, godt for skjoldbruskkjertelen og ideell i lavkarbohydratdietter.

Goji-bær er en super kilde til antioksidanter og kan brukes til mye. Jeg pleier å bruke bærene som topping i desserter, på yoghurt, kaker, i smothies eller som snacks rett fra posen. Når jeg bruker de i smothies pleier jeg å legge dem i bløt en stund i forkant da er de enklere å kjøre i blenderen eller mose med stav-mikser.




Da jeg kom hjem lå det en beskjed i postkassa om at varene fra http://www.iherb.com hadde ankommet så da var det bare å snu i døra og rusle ut i snøen igjen. Pakken inneholdt en deilig Yogi-te, mer Stevia, Spirulina og raw Cacao-nibs.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar