søndag 6. februar 2011

Hvilepuls som underholdning?!

Våkner alltid tidlig uansett ukedag. I dag sov jeg helt til klokken ni. Antar at det skyldes mengden smertestillende jeg inntar om dagen. Huff! Det hørtes ikke særlig bra ut, men saken er den at jeg aldri tar medisiner og da mener jeg aldri. Er nok så skeptisk til hva det gjør med kroppen, så i disse dager tror jeg kroppen blir ekstra slapp rett og slett fordi toleransen er såpass lav. Kan det være noe i det tro? At jo mindre medisiner man er vant med jo større effekt har disse på kroppen når man først kryper til korset og tar pillene sine?

Uansett. Har funnet enda en interessant aktivitet å sysselsette meg selv med -nemlig et fantastisk apparat som måler blodtrykk og puls. Mitt neste prosjekt blir derfor å måle meg selv hver morgen i en uke for å finne snitt verdiene mine, (måling om morgenen gir mest korrekt resultat). Hvorfor gjør seg så dette? Tja fordi jeg er nysgjerrig og fordi jeg må finne andre prosjekter som ikke innebærer å (mis)bruke visa-kortet mitt.

Dagens resultat: Blodtrykk 106/73 (malen er 120/80)
                           Hvilepuls: 41

I følge diverse eksperter, (på alt fra lommelegen til iform.no) sies det at gjennomsnitts hvilepuls for kvinner ligger mellom 70-90 slag i minuttet. Utfra gjennomsnitt vil en bra kondisjon innebære en hvilepuls på 50-60 slag per minutt, og er man i skikkelig god form vil hvilepulsen kunne ligge mellom 40-50 slag per minutt. Det finnes utøvere på elitenivå som har hvilepuls på 29 slag per minutt. For eksempel gjaldt dette for Bjørn Dælhi da han var på toppen av sin karrière. Høy hvilepuls er forbundet med økt risiko for hjerte -og karsykdommer http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil og det er klar korrelasjon mellom hvilepuls og forventet levetid.

Så kort oppsummert: Hurra! Jeg er i relativt god form (fortsatt) selv om jeg føler forfallet snike seg innpå meg her jeg ligger på sofaen.

Nå er det "Du er hva du spiser" og mer kaffe som står på programmet:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar