fredag 4. mars 2011

Enda mer grøt og spireprosjekt på gang!

Fredag igjen. Synes den akkurat var her, men ønsker den selvsagt velkommen tilbake med åpne armer.

Dagens frokost ble nok en gang GRØT. Fantastisk, fløyelsmyk grøt kokt på to kapsler nespresso espresso og toppet med valnøtter, sukrin og litt raw kakaopulver. Det er faktisk blitt sånn at jeg gleder meg til frokost hver eneste dag og kan ligge om kvelden og fabulere om ulike toppinger til morgendagens frokostgrøt.




Denne uka startet ikke så veldig bra, men har gradvis tatt seg opp dag for dag. Jeg synes jeg allerede merker forskjellen etter å ha begynt å innføre mer fett i kosten. Jeg er mett lenger blant annet og jeg føler mindre sug etter noe søtt. Det er selvsagt en reell mulighet for at dette er ren placebo, men uansett så føles det i allefall godt og jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Jeg fortsetter med støkurs.

I går var jeg nok engang på den store fine helsekostbutikken i nabolaget. Der hamstret jeg godsaker til helgen:


Te, kakaopulver, dadler og alfalfafrø.
Teen er av type Pukka harmonise med organic rose, hibiscus & sweet vanilla. Teen skal gi påfyll av energi og balanse. Jeg synes først at rosesmaken var litt fremtredene, men nå synes jeg den smaker nydelig og den kommer nok til å være fast innslag på kveldene fremover.

Rått kakaopulver er endelig i hus så nå skal jeg eksperimentere litt med diverse godis i helgen som kommer. De økologiske dadlene er selvsagt til samme formål. Søte og gode og ikke minst sunne. Jeg prøver å gradvis erstatte sukkergodisen på lørdagen med sunne alternativer. Jeg spiser ikke sukker i ukedagene og sånn har det vært lenge nå, men helgene, les lørdagen, er det verre med. Noen helger funker det, men andre så faller jeg for fristelsen og betaler med oppblåsthet og grettenhet den påfølgende dagen. For ikke å snakke om det enorme søtsuget denne atferden medfører. Jeg forsøker å ikke være så streng med meg selv når dette skjer og heller heie på det jeg får til. Flink og sunn 80% av tiden er jo slettes ikke ille.

Alfalfafrøene er til mitt seneste prosjekt. Jeg spiser mye spirer. Disse har en mild nøtteaktig smak og kan brukes til det meste. Jeg liker tanken på å spise noe som er så friskt og så levende og  tenkte at jeg like gjerne kan gjøre et forsøk på å sette mine egne.

Tre spiseskjeer frø lå i vann i åtte timer i går før jeg silte av vannet ved å bruke kaffefilter og la spirene over på glass med det fuktige kaffefilteret i bunnen. Frøene skal dusjes lett så de holder seg fuktige, men man må passe på at det ikke blir for mye vann for da blir det ikke optimale forhold for vekst, i tillegg vil det lett bli vond lukt.

Så krysser jeg fingrene for at jeg ikke glemmer de stakkars spirene mine og at de blir grønne og fine og slår ut i full prakt om fem til syv dager:)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar