fredag 4. februar 2011

Mitt kosthold

Jeg ser på meg selv som en veldig matglad person. Jeg liker å spise og jeg liker å lage mat og teste ut nye ting på kjøkkenet. Jeg har imidlertid blitt mer og mer bevisst de siste årene på hva jeg putter i munnen og hva jeg velger å begrense, eller å kutte helt ut av kostholdet mitt. Når jeg velger å prioritere enkelte matvarer så er det ofte ut ifra tanken om hva kan dette gi meg tilbake i form av næringsstoffer og energi, men selvsagt også smak og matglede. Det ene trenger ikke utelukke det andre. Mat handler jo om så mye mer en bare drivstoff for kropp og psyke. Mat er forbundet med følelser og kan gi en total sanseopplevelse som forfører både smaksløkene, luktesansen og øynene.

Det er mange år siden jeg valgte å kutte ut rødtkjøtt. Nærmere bestemt 1997. Jeg har egentlig aldri vært særlig begeistret for det og forbinder det fortsatt med ubehagelig metthet og følelsen av å være "tung" i magen. Jeg spiser mye fisk og annen sjømat. Elsker sjømat! Kalkun og kylling er andre favoritter. Enkelte dager spiser jeg vegetarisk og regner nok med at jeg spiser rundt 1,5 kg grønnsaker på en dag. Lett!

Jeg spiser altså:

Proteinkilder: Tunfisk, torsk, laks, reker, sei, kylling, kalkun, kesam, skyr, cottage cheese, bønner og linser, hamp-protein, spirulina og selvsagt blir det en del proteinpulver. Jeg skjønner ikke hva folk gjør som ikke benytter seg av det:)

Fett: Eggeplommer, eller fet fisk, nøtter, kjerner, frø og cocosa. Smaker nydelig og metter godt.

Karbohydrater: Glutenfri havregryn, grønnsaker, bær og frukt. Baker en del selv og er en flittig bruker av bokhvete og amarant-mel.

Jeg forsøker å holde inntaket av gluten og sukker på et minimumsnivå, og det går overraskende lett. Jeg spiser sjelden mat som inneholder dette rett og slett fordi jeg foretrekker den følelsen ren mat gir meg. Det kan noen ganger være utfordrende når det gjelder å spise sammen med andre, når man er invitert bort, i jobbsammenheng og lignende. Jeg vet at familien min ser på meg som litt rar, men dette er utfordringer jeg skal bli bedre til å håndtere i 2011:) Tar gjerne imot tips og råd fra andre bloggere.

Ha en strålende fredag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar