torsdag 10. februar 2011

Når søtsuget kommer krypende!

Noen ganger blir jeg så vanvittig fysen. Det er liksom ikke det at jeg er sulten, det er mer som et slags sug som kjennes i hele kroppen. For en tid tilbake pleide dette suget å melde seg sånn omtrent hver torsdag. Det tok litt tid før jeg forsto at dette sansynligvis hang sammen med et alfor lavt matinntak over flere dager, og særlig lite karbohydrater. Legger du til mye trening så har du oppskriften på en sliten kropp som skriker etter rask tilgang på næring. Noen ganger, når jeg gav etter for suget, så resulterte det ofte i at jeg rett og slett gikk på trynet i matfatet og i dagene som fulgte ble det enda mindre mat og enda mer kardio for å kompensere. Hver gang følte jeg meg svak og skamfull.
apertif.no
Etter en tid begynte jeg, som hadde hatt skikkelig angst for fett, gradvis å tilføre kostholdet mer sunt fett og jeg økt litt på inntaket generelt. Jeg merket at jeg "sprakk" sjeldnere, selv om det fortsatt skjedde.
Neste skritt på veien: kutte ut sukker. Jeg har kuttet helt ut raffinert sukker og erstattet det med sukrin, stevia og yacon-sirup. Jeg spiser sjelden mat med tilsatt sukker, men det er ikke alltid lett. Hvorfor er det for eksempel tilsatt sukker i makrell-i-tomat? Neste skritt blir å forsøke å kutte helt ut matvarer med sukker. Jeg har ikke utarbeidet noen strategi for det enda, men er i tenkeboksen:)
Så hvorfor ikke ha en dag i uken der sukker er lov? Vel det har jeg forsøkt og mine erfaringer er at jeg lett tryner i matfatet på sånne dager, jeg har vanskelig for å avslutte dagen og jeg har abstinenser dagen derpå. Jeg vet at noen heller velger å gi litt etter når suget kommer, om det så er på en onsdag, men jeg synes det høres litt skummelt ut..
Når søtsuget nå melder seg så er den nåværende strategien å lage et kjapt, men sunt alternativ så jeg prøver å alltid ha følgende matvarer i hus:
- Mager Kesam og/eller Skyr
- Frosne bær, henholdsvis bringebær og skogsbær
- Kanel, Kardemomme, Stevia, Sukrin, Sukrinmelis, Yacon, mandelessens og vaniljepulver
- Mandelmel, Kokosmel, Bakepro og proteinpulver
- Egg
Har jeg tilgang på disse ingrediensene kan jeg lage veldig mange forskjellige godsaker som er sukkerfri og glutenfri:)
Det gjelder med andre ord og ikke være uforberedt. Om du er det og i tillegg kanskje sliten og litt trist og lei deg så er veien til å "sprekke" fryktlig kort.
Dagens hvilepuls: 39
Dagens trening: Rolig styrkeøkt med fokus på rumpe og lår.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar