torsdag 3. mars 2011

Tunfisklykke!

Tunfisk er et fast innslag på ukens handleliste. Jeg spiser relativt mye tunfisk. Naturlig nok begynte dette kjærlighetsforholdet da jeg studerte og ofte var blakk. Tunfisk er billig og har et supert næringsinnhold. Du trenger ikke leve på den klassiske makaroni-og-ketchup-dietten selv om du er mer eller mindre avhengig av lånekassa.

En boks tunfisk på 120 gram inneholder 123 kalorier, men enda viktigere hele 28,8g protein, 0g karbo og bare 1,2g fett.S

Jeg var i utgangspunktet litt skeptisk til både smak og lukt, men etter å ha utforsket ulike måter å tilberede den på så har det vel nesten ikke gått en dag uten at jeg spiser denne fantastiske fisken. Ja jeg er som tidligere nevnt et vanedyr og kombinerer du dette med sunnhetsfriken i meg så blir det altså = tunfisk!

Jeg bruker tunfisk som utgangspunkt for fiskekaker, som taco-fyll, i salater og som her, i en slags "sushi-variant":


Squash skåret i tynne skiver med ostehøvel. Fyllet består av tunfisk rørt sammen med mager kesam, finhakket hvitløk, finhakket agurk, noen dråper sitron samt diverse krydder. Jeg brukte pepper, paprikakrydder og pifikrydder.

Ved siden av squash-rullene serverte jeg salat av squash, agurk og brokkolistilk med bønnespirer og finhakkede valnøtter. Ikke bare smakte det fantastisk, men næringsinnholdet var en skikkelig innertier.

Jeg prøver å integrere mer og mer raw food i kostholdet mitt, men det ene trenger vel ikke utelukke det andre? Proteinkildene mine får du aldri.

Jeg har ikke som mål å bli helt raw, ei heller kopiere et kosthold som funker for en annen person. Det er heller snakk om å sette kostholdet mitt under lupen og se på hva slags forbedringer jeg kan gjøre for optimal trivsel og helse for akkurat meg. Det er alltid rom for forbedring.

Foreløpig funker det fint å basere kosten på proteiner. Det nye nå er at jeg har forsøkt å erstatte litt av karbohydratene med mer fett. Fettfobien skal overvinnes og hjelpen kommer i form av nøtter, kjerner og kokosolje.

Etter maten kos. En dobbel americano med rismelk og noen dråper stevia med sjokoladesmak og nytt lesestoff:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar