mandag 14. februar 2011

Hurra det er mandag!

Jeg elsker mandager.  Mandag er dagen da statusfeltene på facebook er fulle av "ny-dag-nye-muligheter", og fra å hånle av denne typen utsagn har jeg gradvis gått over til det andre ytterpunktet - I love mondays.

Ny uke, nye muligheter og nye energi. Planene for uka er skrevet, matpakker er laget, treningsmål er satt og attpå til så skinner sola. Det er riktig nok fortsatt veldig kaldt, men jeg velger å tro at dette bare er vinterens siste krampetrekninger før våren kommer.

Jeg velger å møte denne uken med en positiv innstilling til meg selv og til andre.

I dag forsøkte jeg meg på en reprise av søndagens grøt og i dag var det suksess. Jeg endret litt på oppskriften og den ble som følger:

30g mandelmel fra www.funksjonellmat.no

100 g mandelmel gir:
293 kcal
40 g protein
8 g karbohydrat
11 g fett, herav 1 g mettet
33 g kostfiber


10g Bokhvete fra Helios. 

Næringsverdi pr 100 g:
Energi 1304 kJ (312 kcal).
Protein 12,6 g
Karbohydrat 72 g, Fett 2,0 g




10g Kokosmel  http://helseogkost.no/

Næringsinnhold per 100 gram:
785 kJ / 187 kcal
20 g protein
10 g fett
Karbohydrater 4 g
Kostfiber 60 g
Andre fibere 20 g
Natrium 18 mg



30g Metapure zero carb med sjokoladesmak fra  www.nordicnutrition.no

Næringsverdi per 100g:
Energi : 373.3 kcal/1560 kJ
Protein : 90g
Karbohydrater :  1g
Fett : 1.17g



Blir til en fantastisk god og sunn frokostgrøt med næringsinnhold: 
255 kcal, 10,5g karbo. 40,6g protein og 4,9g fett.




Jeg blandet sammen mandelmel, kokosmel og bokhvete og hadde det i en kjele med ca 1,5dl vann. Lot det koke opp mens jeg hadde proteinpulveret i en shaker sammen med 2dl vann og blandet godt, så tilsatte jeg shaken og lot det småkoke under omrøring. Først så det ut som om det var litt i overkant med veske, men grøten ble tykkere etter noen minutter. Tilslutt hadde jeg den over på en tallerken og toppet grøten med kanel og sukrin. Det smakte fantastisk sammen med den obligatoriske koppen med kaffe.



Før frokost i dag rakk jeg å trene en god styrkeøkt. Når jeg har sjansen så trener jeg helst tidlig. Det gir meg mye energi for resten av dagen og mulighet til å bruke kvelden på å være sosial:)

Jeg håper alle har fått sparket igang uka på en så god måte som mulig. Jeg er i allefall svært fornøyd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar